Stačí EXCEL pro řízení podniku?

Spoustu podniků je ve svých začátcích menšího rozsahu a nejdříve jim přijde jako nejlepší a plně postačující nástroj pro jejich obchodní operace právě tabulkový software jako např. Microsoft Excel. Proč se k tomu však uchylují? Je levný, zvládá základní matematiku a vcelku pohodlně se používá.

Tabulkový software je zdaleka nejdelší používanou platformou pro zadávání dat. Zejména marketingové, prodejní, zákaznické i finanční týmy pilně používají tabulky pro klíčování čísel a všemožných faktů. Je však prokázáno několika stovkami studií, že práce v tabulkách je provázena přepisováním nesprávných čísel, vkládáním nepřesných faktů, vzorců atp.

Má to však dopad na podnikání?

Samozřejmě, že ano. Tyto chyby mohou mít mnohem větší finanční a profesionální dopad na celou organizaci. I malé chyby v tabulkovém softwaru vás mohou stát spoustu peněz.

Věci se totiž opravdu komplikují v momentě, kdy se firma rozroste – zvýší se základna zaměstnanců a začne růst množství zadávaných údajů. V rané fázi můžete poměrně dobře vystačit s Excelem, ale jakmile vaše firma roste, tak roste i její složitost. Náhle je dodržování zákonných předpisů výzvou, přesnost se stává obtížnou a velké množství dat vše ještě více zkomplikuje. Rychle zjistíte, že potřebujete více škálovatelných způsobů, jak sledovat své zákazníky a transakce, abyste zůstali konkurenceschopní.

Řízení obchodu je poměrně složité a když vše řídíte v Excelu, tak brzy narazíte na hned několik kamenů úrazu. S malou nebo žádnou automatizací musíte převzít iniciativu a držet krok s aktuálními informacemi o všech změnách. Je na vás, abyste si připravovali přesné zprávy o všem, co se děje a vystavujete vaše podnikání riziku, že o důležité informace snadno přijdete. Navíc tabulkový software nezajišťuje automatické dodržování předpisů jako např. GDPR.

Tabulky vás zkrátka nechávají zranitelnými vůči náhodě. Neochrání vaši integritu dat ani nezabrání chybám. Vzhledem k tomu, že tabulky sdílíte s mnoha lidmi ve stejném oddělení, tak je nepřesnost v datech zkrátka nevyhnutelná.

Navíc tabulky není možné integrovat s dalšími aplikacemi nutnými pro řízení podniku. Jak vaše firma roste, tak je nutná integrace i s jinými aplikacemi, pokud si tedy nelibujete v duplicitní práci.

Existuje řešení?

Pomocí podnikové softwarové aplikace, jako je řešení cloudové CRM, můžete ukládat, spravovat a monitorovat své obchodní záznamy i další klíčové dokumenty. Na rozdíl od běžných tabulek, kde jsou vaše položky náchylné k chybám, cloudová CRM řešení přicházejí s automatizovanou kontrolou. Takže i když uděláte chybu při zadávání dat, CRM na to automaticky upozorní. Je to úžasné, že?

A nebojte se. Implementací CRM řešení nepřijdete o svá současná data. Nahodile uložená data v tabulkách lze snadno importovat do CORIPO během několika minut.